12DPC

Posts tonen met het label criminaliteit. Alle posts tonen
Posts tonen met het label criminaliteit. Alle posts tonen

woensdag 11 juli 2018

Plaatjesactie Europol: 'Spaar alle criminelen'

De Europese politieorganisatie Europol lanceert donderdagmorgen 12 juli 2018 een speciale website waarop plaatjes verzameld kunnen worden van de 25 meest gezochte criminelen van Europa. Zo kan je een heel team verzamelen. Het is vergelijkbaar met de bekende voetbalplaatjes.

Alle plaatjes kun je ontgrendelen met een code die op 12, 13 en 14 juli 2018 via social media (Facebook, Twitter en Linkedin) gepubliceerd worden. Er zijn 9 codes en met elke code kun je één, twee of drie plaatjes ontgrendelen. De codes kun je invoeren op de website.

Doel van de actie is om Europeanen bekend te maken met de gezichten van de criminelen. "Als je ze weet hoe ze eruit zien, dan herken je ze misschien en dat kan het verschil maken in de succesvolle opsporing van criminelen."

Nederlandse topcriminelen
Er zitten ook twee Nederlandse spelers in het criminele voetbalteam. Dat zijn Ridouan Taghi en Said Razzouki. Zij worden gezien als kopstukken in het criminele circuit.

In december bracht Europol ook al een adventskalender uit om meer aandacht te vragen voor de meest gezochte criminelen van Nederland.

Bron: Europol d.d. 14-07-2018

vrijdag 3 november 2017

Boodschappentas met 420.000 euro gevonden

De Rotterdamse politie heeft tijdens een controle van een auto een boodschappentas met 420.000 euro gevonden. De tas, die in de kofferbak lag, zat volgens de politie vol met vooral 10 en 20 eurobiljetten en was loodzwaar.

De politie controleerde de auto op de Kruiskade. De twee inzittenden, mannen van 22 en 27 uit Rotterdam, vertelden niet hoe ze aan het geld kwamen. Ze deden er na verhoor wel afstand van, wat betekent dat de 420.000 euro nu in handen is van de Staat. Daarnaast is de auto in beslag genomen.

De politie vermoedt dat het geld afkomstig is van criminele activiteiten. De twee worden verdacht van witwassen. Het OM beslist over hun vervolging.

Bron: De Telegraaf d.d. 03-11-2017

zaterdag 7 oktober 2017

Experiment legale wietteelt in diverse gemeentes

Diverse gemeentes hebben al interesse in het expertiment van het nieuwe kabinet om legale wiet toe te staan. De Bredase burgemeester Paul Depla noemt het 'heel goed nieuws' dat gemeenten kunnen gaan experimenteren met het legaliseren van wiet.

De overheidswiet wordt landelijk geteeld en vervolgens verspreid onder zes tot tien gemeenten. Het is een proef om te kijken of met legale teelt de criminaliteit afneemt en de wiet minder schadelijke stoffen kan bevatten.

Voorstellen
Burgemeester Depla gaat zeker aan de gemeenteraad van Breda voorstellen om hieraan mee te doen, zegt hij tegen RTL Nieuws. "In het verleden heeft de gemeenteraad aangegeven dat ze hierin geïnteresseerd is. Dus ik weet zeker dat Breda zich zal aanmelden om mee te doen met de proef."

Depla noemt dit experiment van het nieuwe kabinet echt een doorbraak. "Maar je moet het wel heel zorgvuldig doen", waarschuwt hij. "Als je nu de wiet als overheid zelf gaat laten kweken, moet het veilig gebeuren. Dus het kweken in de kassen en het transport naar de gemeenten. Want je pakt hiermee een deel van de markt af die de criminelen in handen hebben. Die zullen dat niet leuk vinden."

Gilze en Rijen
Ook in de Brabantse gemeente Gilze en Rijen zijn ze enthousiast over legalisering. "Maar het moet wel verder gaan", zegt burgemeester Jan Boelhouwer. "Je moet de legale wiet aanbieden in nieuwe, legale coffeeshops. Je moet de legale wiet niet geven aan de criminelen die nu achter veel coffeeshops zitten. Dan span je het paard achter de wagen."

Proef met legale wietteelt:
  • Het nieuwe kabinet gaat toestaan dat in een aantal gemeenten legale wiet wordt verspreid.
  • Het is een proef om te kijken of met legale teelt de criminaliteit afneemt en de wiet minder schadelijke stoffen kan bevatten.
  • Gemeenten kunnen zichzelf aanmelden voor het experiment. De bedoeling is dat vooral middelgrote en grote steden meedoen.
  • Eén organisatie krijgt van de overheid een vergunning om de overheidswiet te telen. Het verantwoordelijke ministerie gaat nog verder uitwerken hoe en wie dat precies gaat regelen.

Bron: RTL Nieuws d.d. 07-10-2017

woensdag 19 oktober 2011

Hier het werkelijke gezicht van zakkenroller nummer 1000

Na enig speurwerk hebben we toch een aantal foto's gevonden van de 1000ste zakkenroller in Amsterdam. Met dank aan onze vrienden van Geen Stijl. Klik op de link en zie nog meer foto's van deze Nederlandse dame die in Den Haag woonachtig is. Hopelijk leert ze het nu wel af om te jatten.
 
Bron: Geen Stijl.nl d.d. 19-10-2011
 

En weer gaat er een zakkenroller vrijuit


Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam heeft besloten om de duizendste zakkenroller van dit jaar (ja u leest het goed: 1000ste...) niet te vervolgen.
Agenten plakten zondag een briefje met het cijfer 1000 op de rug van de op heterdaad gesnapte zakkenroller. Omdat dit breeduit in de media kwam, vond het OM dat zij hiermee blijkbaar al genoeg was gestraft. Wat een argument om zo'n zakkenrolster te laten lopen. Het OM maakt zich weer eens belachelijk.
 
"De actie werd breed uitgemeten in de media". Nou, wij weten anders niets van mevrouw: Geen naam, we hebben alleen een plaatje van een rug met daarop een A4'tje met het getal duizend en daarmee is ze genoeg gestraft? We verwachten nu toch op z'n minst een foto van mevrouw haar gezicht met daarbij de volledige naam. En daarbovenop mag alsnog die boete en/of gevangenisstraf komen. Wat een zwakkelingen hebben we hier in Nederland aan het roer staan zeg.
 
Ze heeft verdorie toch een strafbaar feit gepleegd welke keihard moet worden afgestraft. In wat voor land leven we tegenwoordig. Op deze manier wordt het Nederlandse rechtssysteem echt ongeloofwaardig en dat kan betekenen dat de mensen het recht in eigen hand gaan nemen. En terecht natuurlijk, want Justitie doet toch niets met dit softe beleid hier in Nederland.
 
Is er eindelijk eens een politieteam die succes heeft, worden ze weer teruggefloten. Wij zouden zeggen gefeliciteerd met de 1000ste en gecondoleerd met de treurige dienst die Justitie heet.

maandag 14 maart 2011

'Iedere Nederlander moet DNA afstaan'. Goed plan of niet?

Alle Nederlanders moeten dna afstaan, zodat de politie meer misdrijven kan oplossen. Dat wil de Rotterdamse korpschef Frank Pauw. Tot nu toe moeten alleen verdachten van misdrijven waar vier of meer jaar cel voor staat, verplicht dna afgeven.
 
In de dna-databank van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) staan nu de gegevens van zo'n 11.000 personen. Maar Pauw vindt dat het dna van alle Nederlanders daar in moet komen, meldt het Algemeen Dagblad.

Volgens de korpschef is privacy ondergeschikt aan het opsporingsbelang. "Als je de wereld veiliger wilt maken, moet je daar een prijs voor betalen." Ook wil hij dat er direct celstraffen worden opgelegd als een agent wordt mishandeld.

De oproep van Pauw is volgens rechtspsycholoog Peter van Koppen 'heel dom'. Volgens hem is de kans op fouten groter en voorkomt uitbreiding van de dna-databank geen misdrijven.
 
Bron: De Telegraaf d.d. 14-03-2011