vrijdag 21 januari 2011

Callcenters hebben lak aan Bel-me-niet-register


Veel mensen ervaren het als hinderlijk en irritant om door een callcenter te worden lastig gevallen. Zeker als het onder etenstijd gebeurt. Ondanks het Bel-me-niet-register blijken deze vervelende praktijken, eigenlijk een vorm van stalking, gewoon door te gaan. Sommige callcenters blijken zich van tactieken te bedienen die in strijd kunnen zijn met de wet. Zo staat het internet vol met online quizzen en spelletjes, waarbij de deelnemer persoonsgegevens moet achterlaten om kans te maken op een prijs. Deze spelletjes staan in marketingkringen bekend als regelrechte fuiken om naar persoonsgegevens te vissen, meldt telecomwaakhond Opta. De Opta kan boetes uitdelen die kunnen oplopen tot wel 450.000 euro.


Volgens de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit moeten bedrijven altijd het sinds 1,5 jaar bestaande Bel-me-niet-register respecteren, óók als een particulier zijn telefoonnummer heeft ingevuld bij een spelletje of enquête. De eis geldt alleen niet als de consument ondubbelzinnig, via aanvinken, toestemming geeft. En zelfs in die gesprekken moet de consument worden verteld over de mogelijkheid zich in te schrijven in het Bel-me-niet-register.

Ook voor e-mail geldt dat de klant expliciet toestemming moet geven voordat die gemaild mag worden. Met dit soort quizzen gebeurt dat in de regel niet. De Opta beraadt zich over maatregelen tegen de overtreders, wanneer die de in de brief genoemde waarschuwing niet ter harte nemen. Daarbij richt de Opta haar pijlen ook op de opdrachtgevers, vaak energiemaatschappijen. „Die mogen zich niet verschuilen achter callcentra”, aldus Opta-zegsvrouw Cynthia Heijne.
 
Bron: Brekend-Nieuws.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten